Molba za hitno izdavanje pasoša daje mogućnost da svoju putnu ispravu dobijete u najkraćem vremenskom roku, a ovu mogućnost donela je izmena u zakonu, koja omogućava regulisanu proceduru za sve one kojima je hitno potreban pasoš. Razlozi za hitno izdavanje pasoša mogu biti različiti, ali svi se svode na putovanje u inostranstvo koje će se realizovati pre nego uspete da izvadite novi pasoš uz regularnu proceduru.
Standardna procedura za izdavanje pasoša obično podrazumeva minimum 7 dana čekanja, dok kada se pošalje molba za hitno izdavanje pasoša, najvažniji putni dokument se dobija za 48 sati.
Sve o tome kako da podnesete molbu, kako izgleda procedura za hitno izdavanje pasoša, koliko košta i šta sve treba dostaviti – pišemo u redovima koji slede.
Kada se može tražiti molba za hitno izdavanje pasoša?
Ako u poslednjem trenutku vidite da vam je pasoš istekao, ili da važi manje od 3 meseca u odnosu na termin kada se vraćate sa putovanja (što je propis Evropske unije), a neophodno je da napustite državu, evo kada vam može pomoći molba za hitno izdavanje pasoša.
Naime, Zakon o izmenama i dopunama Zakona o putnim ispravama navodi sledeće:
- hitni slučajevi: potrebe za hitnim lečenjem u inostranstvu, obaveštenje o smrti ili teškoj bolesti člana uže porodice, neodložan službeni put
- drugi opravdani razlozi: pored zahteva za hitno izdavanje potrebno je priložiti i dokaz koji potvrđuje razloge hitnosti
U navedenim situacijama pasoš mora biti izdat u roku od 48 sati od trenutka salanja molbe za hitno izdavanje.
Šta je sve potrebno da bi se poslala molba za hitno izdavanje pasoša
Procedura za hitno izdavanje pasoša sadrži gotovo sve segmente regularne procedure za dobijanje najvažnijeg putnog dokumenta.
Naime, potrebno je dostaviti:
- važeću ličnu kartu
- pasoš čiji je rok važenja istekao
- uplatnicu koja je potvrda o plaćanju takse
- dokaz koji potvrđuje razlog hitnosti postupka ( u pisanoj formi)
- vaša fotografija (nije obavezno)
Dakle, molba za hitno izdavanje pasoša zapravo se podnosi kao dokaz o razlogu hitnosti postupka. U odnosu na vaš slučaj, kontaktirajte nadležne kako bi saznali šta je sve potrebno da prikupite kao dokaz.
U hitne slučajeve kada takođe morate podneti zahtev za hitno vađenje pasoša ukoliko planirate putovanje u kratkom vremenskom periodu, ubraja se i krađa odnosno gubitak pasoša. Ukoliko je krađa, baš kao i za svaki lični dokument neophodno je prijaviti krađu dokumenta, a potom i podneti zahtev za važeći dokument.
Koliko košta molba za hitno izdavanje pasoša?
Imajući u vidu da je zakonski rok za izdavanje pasoša u regularnoj proceduri do 30 dana, i da u nekim opštnama možete čekati gotovo do kraja roka (dok je neki prosek 7 do 10 dana), ne treba da čudi što je taksa za hitno izdavanje pasoša veća od regularne.
Naime, svi troškovi za regularnu proceduru izdavanja pasoša iznose 3600 dinara, dok za hitno izdavanje pasoša treba dodati još 5000 dinara na ovu sumu. Ovo važi za situacije kada se predaje molba za hitno izdavanje pasoša bez dokaza.
Taksu platite online
Još jedan način da uštedite vreme i “skratite sebi muke” prilikom vađenja pasoša, jeste da takse platite unapred na sajtu eUprave. Takođe, postoji i opcija online zakazivanja svog termina, ali budite oprezni: tokom leta i sezone godišnjih odmora može se dogoditi da svi termini budu popunjeni par meseci unapred.
Može li se pasoš izdati po hitnom postupku bez dokaza o hitnosti?
Procedura izdavanja pasoša po kratkom postupku bez konkretnih dokaza za neke od navedenih slučajeva je moguća. Tada se zapravo, kao što smo već napomenuli, plaća veća taksa u iznosu od 8600 dinara. Takođe, uz to treba platiti i naknadu za fotokopiranje dokumentacije iz službenih evidencija, po zahtevu stranke koja iznosi 324 dinara.
Uplata Republičke administrativne takse uvek se vrši na isti način, na račun: 840-742221843-57. Broj modela je 97, a poziv na broj zavisi od policijske uprave, opštine ili policijske stanice gde se taksa uplaćuje.
Proveravajte validnost svog pasoša na vreme
Najveći broj slučajeva kada se šalje molba za hitno izdavanje pasoša beleži se tokom sezone godišnjih odmora, i posete različitim evropskim i svetskim letovalištima. Ovo ne treba da čudi jer većina ljudi upravo u ovom periodu vadi svoje pasoše iz fioka.
Tada obično nastaje problem jer ljudi uvide da im je pasoš pred istekom ili ima manje od 3 meseca pre isteka (što nije dozvoljeno za putovanje u zemlje Evropske unije).
To dovodi do drugog problema, a to je velika gužva na šalterima za izdavanje pasoša. Naime, velika zainteresovanost i potražnja, rezultira produžetkom čekanja: čeka se i na šalteru za predaju dokumenata, ali i na samu izradu pasoša (koja, podsetićemo vas, može da traje i do mesec dana).
To je za ljude koji su već uplatili aranžaman prava noćna mora, jer bojazan da pasoš neće stići stoji.
Zato je najtoplija preporuka da svoj putni dokument proveravate na vreme. Zapamtite okrivrno godinu, a kada se ona približi stavite podsetik u telefon minimum 3 meseca unapred kako biste se na vreme organizovali, pogotovo ako porodično produžavate pasoš.
Koji period je najbolji za izdavanje pasoša tokom godine?
Dugački redovi za izdavanje i produžavanje različitih dokumenata su ono na šta se svako od nas sprema kada dođe trenutak da se uputi u državne ustanove tim povodom. Kada su pasoši u pitanju, ovo se najčešće dešava zato što većina ljudi izrađuje pasoš u isto vreme, kao što smo i rekli, zbog toga savetujemo da odaberete period kada se najmanje ide na odmore.
To je uglavnom jesen, ali i zima, sa izuzetkom onih koji idu na skijanje i praznični odmor u inostranstvo. Ipak, hladniji period godine je definitivno pogodan za produžetak pasoša uz značajno manje gužve. Zato, ako vam je ovakva ušteda vremena važna i možete da planirate svoje vreme, ovo je dobro rešenje.
Nadamo se da ste u pročitanom tekstu dobili korisne informacije i da ćete vaš pasoš imati u džepu za sve buduće avanture, na kojima će vas verno pratiti vaš Travelist!