Top lista stvari koje morate proveriti pre putovanja automobilom

Čovek stoji naslonjen na gepek automobila
Sadržaj:

Putovanje automobilom je jedno od omiljenih načina prelaženja većih kilometraža, pri kom nismo uslovljeni da se prilagođavamo tuđim potrebama i željama. 

Međutim, osim izdvajanja određene  svote novca za gorivo, putarine i razne druge takse – za putovanje u sopstvenoj režiji od velike je važnosti biti uveren u ispravost i nesmetano funkcionisanje svih delova na automobilu.

Čovek stoji naslonjen na gepek automobila

Kočioni sistem kao najpouzdaniji saveznik na drumu

Proverite kočioni sistem pre puta! Iako nije jedina, ovo je verovatno najbitnija stavka u opremanju i osposobljavanju vašeg automobila da vam na putu bude pouzdan saveznik

U kvalitet i ispravnost kočnica morate biti siguni “u pola dana ili noći”, a to podrazumeva proveravanje stanja pločica i diskova, kočione cevi i creva za dovod ulja i vazduha. Ukoliko je potrebno, obavezna je i zamena nepouzdanih delova.

Opšte mišljenje je da bi kočnice trebalo menjati na svakih 50 hiljada pređenih kilometara. Ukoliko je vaše vozilo opremljeno sistemom automatskog kočenja i upozorenja na sudar, manje su šanse da može doći do nesreće, ali je važno da kočioni sistem bude adekvatan i ispravan.

Adekvatni pneumatici za sigurnu vožnju

Ne samo da je opasno, već je i veoma kažnjivo voziti automobil bez pneumatika koji su prilagođeni vremenskim uslovima. Obratite poslebnu pažnju na dubinu šare  (preporučujemo da ne krećete na dug put ukoliko je šara plića od 3, 4 mm, iako je dozvoljena minimalna dubina od 1,6 mm) i pritisak, a nemojte zaboraviti ni lance – ako će se put odvijati po zavejanim drumovima.

Neadekvatne gume, ako i njihova polovična opremljenost, može da izazove proklizavanje čak i u uslovima obične kiše, tako da se potrudite da budete savestan vozač i da pazite na sopstvenu i sigurnost drugih učesnika u saobraćaju.

Besprekorna svetlosna signalizacija

Svetlosnu signalizaciju možete proveriti i sami. Osim što su u inostranstvu visoke kazne zbog neispravne signalizacije, ona je i vaš jedini način komunikacije sa drugim vozačima. Zato ne krećite na odmor dok se ne uverite da sva svetla (migavci, svi farovi, štop svetla, sirena i dr.) funkcionišu jednakim intenzitetom.

Motor i rashladni sistem su pokretačka snaga automobila

Sasvim je normalna pojava da se motor automobila greje tokom dužeg rada. Međutm, ukoliko rashladni sistem nije u najboljem stanju može da se dogodi to da motor “prokuva” nasred puta i da vam to napravi ozbiljan problem.

Proverite da li su creva za prenos rashladne tečnosti dovoljno čvrsta i da li su dobro zategnuta (tj. da nema curenja). Takođe, proverite stanje kaiša koji pokreće ventilator. Ovi kaiševi slabe na nekih 50/60.000 pređenih kilometara, te ukoliko je auto prešao toliko, obavezno zamenite kaiš pre puta.

Zabrinut čovek kome se pokvario automobil

Domirena ulja, zamenjeni filteri i druge tečnosti

Ulje je jedna od vitalnih stvari koje su potrebne za normalan rad motora i kočnica. Generalno, preporučuje se menjanje ulja na svakih 5.000 kilometara ili na tri meseca, ali čak i ako idete samo na vikend, počastiti svog četvorotočkaša zamenom ulja i tako budite sigurni čak i posle povrtka.

Tokom hladnijih meseci, potrebno je uvek imati dovoljnu količinu antifriza u hladnjaku, kako bi se vozilo maksimalno pripremilo i zaštitilo svu tečnost u automobilu od leda, mraza i hladnoće.

S obzirom na to da su svi filteri u automobilu veoma jeftini delovi, na njihovoj zameni ne bi trebalo štedeti. Neispravni filter za ulje može dovesti do potpunog prekida rada motora, a dotrajali i zaprljani filter za vazduh umnogome može smanjiti performanse motora.

Slično je i sa filterom goriva, jer njegova ispravnost direktno utiče na rad motora. S druge strane, filter ventilacije utiče na zdravlje ljudi i zbog toga je važno redovno ga menjati, a ako idete u neki evropski grad – raspitajte se o filterima za auspuh.

Važeća dokumentacija i rezervni delovi

Važeća i adekvatna dokumentacija vas ponekad može stajati i samog odlaska na put, tako da budite sigurni da ste produžili pasoše, lične karte, da ste poneli saobraćajnu dozvolu, međunarodnu vozačku dozvolu, Zeleni karton (gde je to potreno) ili pravne dokaze o vlasništvu automobila.

Nikuda bez rezervnih delova

Osim standardne opreme u vidu rezervne gume i opreme za njenu zamenu, prve pomoći, aparata za gašenje požara, trokuta, prsluka, neophodno je u prtljažnh spakovati i, barem jednu, rezervnu sijalicu i kablove za startovanje akumulatora.

Ukoliko putujete u stranu zemljuupoznajte se sa svi propisima i zabranama koje tamo važe, kako ne bi bilo neprijatnih iznenađenja po dolasku. Vozite oprezno i mislite na bezbednost svih učesnika, jednako kao i na svoju. Vozite sigurno i srećan put!

Nastavite sa čitanjem...